Integritetspolicy
Inledning
Din integritet är viktig för oss och vi vill alltid vara öppna med hur vi behandlar dina personuppgifter för att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. I denna integritetspolicy hittar du information om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras och du hittar den senaste versionen på denna länk: integritetspolicyn.
Notera att integritetspolicyn inte tillämpas på personuppgifter som du lämnar till någon av våra samarbetspartners (t.ex. genom att du har klickat på en länk till någon av våra samarbetspartners i samband med ett erbjudande). Vi tar inget ansvar för den personuppgiftsbehandling som utförs av våra samarbetspartners.
Vi försöker alltid vara så tydliga som möjligt med hur vi behandlar dina personuppgifter. Har du fortfarande frågor om hur vi behandlar dina uppgifter efter att ha läst denna policy?
Välkommen att kontakta oss! gdpr@joyshop.se
Vem ansvarar för dina personuppgifter?
VPUS Joyous Group AB, org. nr 559305-3878 är personuppgiftsansvarigt för de personuppgifter som du lämnar till oss.
Personuppgifter som vi samlar in från dig
Vi kan samla in olika typer av personuppgifter om dig i samband med att du besöker våra webbsidor, beställer våra produkter, registrerar ett konto i vår kundklubb, kontaktar vår kundtjänst eller vid andra kontakter med oss.
Personuppgifter som samlas in från annan källa
Förutom personuppgifter som du själv lämnar till oss eller som vi har samlat in baserat på hur du använder våra tjänster eller baserat på dina köp kan vi också samla in personuppgifter från andra källor. Vilka personuppgifter vi samlar in från dig och från vilken källa vi har hämtat uppgifterna ser du i tabellen nedan.
Källa för insamling | Typ av personuppgifter |
Offentliga adressregister | Adressuppgifter |
Kreditvärderingsinstitut, banker eller upplysningsföretag | Kreditvärdighet |
Sociala medier | Dina publicerade bilder eller kommentarer |
Varför vi använder dina personuppgifter och hur länge vi sparar dem
Ändamål och laglig grund
Personuppgifterna som vi har samlat in om dig används för olika ändamål. I detta avsnitt förklarar vi varför vi använder dina personuppgifter, ger exempel på behandlingar som vi utför för att uppfylla ändamålet och vilken laglig grund som vi baserar behandlingen på.
Lagring
Allmänt sett sparar vi dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla ändamålen som vi samlade in dina uppgifter för. Uppgifterna kan också komma att sparas under den tid som krävs enligt tillämplig lag. För oss är det viktigt att du vet om hur länge vi behåller dina personuppgifter. I tabellen nedan förtydligar vi hur länge dina uppgifter sparas.
Beställning
För att du ska kunna beställa produkter av oss behöver vi behandla dina personuppgifter.
För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund |
Köpavtalet som vi har ingått med dig. Notera att nödvändiga cookies alltid är aktiva och kräver inget samtycke från dig. |
Mottagare av personuppgifter | Systemleverantörer för CRM-system, kundtjänst och e- handelsplattformen samt samarbetspartners som hanterar logistik, leveranser, betalning och redovisning. |
Lagringstid | Personuppgifterna sparas till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden. |
Marknadsföring och kommunikation
För att du ska kunna få ta del av våra senaste erbjudanden och nyheter kan vi marknadsföra och skicka kommunikation om våra produkter och vårt företag i olika kanaler, t.ex. genom olika typer av annonsering eller genom inspirationsbilder i sociala medier. För att kunna marknadsföra oss behöver vi ibland behandla dina personuppgifter.
Kom ihåg att du alltid har rätt att invända mot vår marknadsföring. Det kan du göra direkt i våra utskick genom vår avregistreringslänk eller genom att kontakta oss (du hittar våra kontaktuppgifter längt upp i dokumentet). Om vår marknadsföring visas i sociala medier kan du ange dina preferenser direkt i den sociala medie-plattformen, t.ex. via dina inställningar eller i samband med det relevanta inlägget.
För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga och marknadsföringscookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund |
För vår användning av marknadsföringscookies är vår lagliga grund ditt föregående samtycke. För övrig personuppgiftsbehandling stödjer vi oss på följande lagliga grunder: Om du är kund eller medlem hos JOY: Vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra vårt företag och våra produkter och tjänster. Alternativt Om du inte är kund eller medlem hos JOY: Ditt samtycke. Kom ihåg att du alltid har rätt att invända mot vår direktmarknadsföring. Kom ihåg att om du inte vill invända mot vår marknadsföring helt och hållet så kan du alltid välja i vilken kanal som du vill ta emot vår marknadsföring. |
Mottagare av personuppgifter | Markföringspartners och Marknadsföringskanaler (t.ex. sociala medier och sökmotorer). Systemleverantörer för CRM-system och e- handelsplattform. |
Lagringstid | Personuppgifterna sparas för en tid om 1 år efter din senaste aktivitet (t.ex. när du senast gjorde ett köp). |
Tävlingar och event
Ibland vill vi anordna tävlingar och ge våra kunder möjlighet att vinna fina priser. Ibland vill vi även ordna trevliga event. I samband med detta kommer vi att behandla dina personuppgifter.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund |
Vårt berättigade intresse av att kunna genomföra och administrera våra tävlingar och event.
|
Mottagare av personuppgifter |
Samarbetspartners för respektive event, ärendehanteringssystem och systemleverantör för CRM-system samt vald tävlingskanal (t.ex. sociala medier).
|
Lagringstid |
Personuppgifterna sparas för en tid om 3 månader efter tävlingen/eventets (inklusive ev. utvärdering) genomförande. Notera att tävlingsbidrag som du lämnar kan sparas under en obegränsad tid enligt angivna tävlingsvillkor.
|
Kundserviceärenden
Vid alla kontakter med oss kommer vi att göra vårt bästa för att ge dig så bra service som möjligt. Kontaktuppgifter till vår kundservice hittar du längst ner i denna integritetspolicy. För att kunna hantera ditt ärende behöver vi behandla dina personuppgifter.
För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies]. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund |
Vårt och ditt berättigade intresse av att kunna administrera ditt kundtjänstärende.
|
Mottagare av personuppgifter | Systemleverantör av ärendehanteringssystem, e-handelsplattformen och CRM-system. |
Lagringstid | Personuppgifterna sparas för en tid om upp till 6 månader efter att kundserviceärendet har avslutats. |
Uppfylla krav i rättsliga förpliktelser
I vissa fall kan vi behöva behandla personuppgifter om det finns särskilda skyldigheter i lag, t.ex. om vi upptäcker felaktigheter i produkter. Då kan vi behöva behandla dina personuppgifter för att kommunicera med dig för att se till att vi tar ansvar för våra produkter.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet | Vi kan vara tvungna att behandla dina personuppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Kraven kan gälla vårt produktansvar eller säkerheten för våra produkter. I dessa fall kan vi behöva ta fram allmän kommunikation och information eller specifik information till dig om produktlarm och produktåterkallelser. Kraven kan också gälla våra skyldigheter enligt bokföringslagen eller penningtvättslagen. |
Laglig grund | Systemleverantörer av ärendehanteringssystem, e-handelsplattform och CRM-system. |
Mottagare av personuppgifter | För att uppfylla krav i rättsliga förpliktelser. |
Lagringstid | Personuppgifterna sparas under den tid som är nödvändig för att uppfylla den relevanta rättsliga förpliktelsen eller i enlighet med gällande lagkrav. Exempelvis finns krav i bokföringslagen att vi måste lagra viss information om ditt köp i 7 år. |
Utveckla och förbättra vår verksamhet och våra produkter och tjänster
För att kunna se till att vi kan utveckla vår verksamhet och ligga i framkant vad gäller vårt erbjudande till dig kan vi använda personuppgifter för att ta fram statistik och liknande underlag i syfte att utveckla och förbättra vår verksamhet.
För det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för statistik och analys. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund |
För vår användning av statistik- och analyscookies är vår lagliga grund ditt samtycke. För övrig personuppgiftsbehandling stödjer vi oss på följande lagliga grund: Vårt berättigade intresse av att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för att vi ska bli bättre, mer resurseffektiva och säkra. Dessutom vill vi göra det enklare och mer säkert för dig att använda våra tjänster, produkter och system. |
Mottagare av personuppgifter | Systemleverantör av ärendehanteringssystem, e-handelsplattform och CRM-system. |
Lagringstid | För detta ändamål är det svårt för oss att på förhand ange hur länge dina personuppgifter kommer sparas. Vi har istället infört rutiner för att löpande kontrollera om dina personuppgifter fortfarande är nödvändiga för detta ändamål. Personuppgifter som vi inte har använt under en period om 12 månader kommer vi att ta bort eftersom vi då inte längre bedömer att dina personuppgifter är nödvändiga. Självklart vidtar vi åtgärder för att skydda din integritet. När vi utför analyser baserat på dina personuppgifter kommer våra medarbetare som utför analysen inte veta att personuppgifterna tillhör dig. Även om vi skulle kunna göra kopplingen till dig baserat på uppgifter som vi har i ett annat system. |
Säkerhetsarbete och för att förhindra missbruk eller förebygga, förhindra och utreda brott
För din och våra medarbetares trygghet arbetar vi med säkerheten hos oss på vår webbplats. För att uppfylla detta ändamål kan vi behandla dina personuppgifter.
För det här ändamålet kan vi använda oss av Nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund | Fullgörande av rättslig förpliktelse (om sådan föreligger) alternativt berättigat intresse. Ifall ingen rättslig förpliktelse föreligger är behandlingen nödvändig för att tillgodose och ditt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla/använda säkra produkter och utreda misstänkta brott. |
Mottagare av personuppgifter | Systemleverantörer av ärendehanteringssystem, e-handelsplattform och CRM-system. |
Lagringstid | Personuppgifterna sparas för en tid om för en tid om 36 månader efter insamlandet. Om vi misstänker missbruk av en tjänst eller att ett brott har begåtts kommer vi att spara uppgifterna under den tid som är nödvändiga för att fastställa, göra gällande eller försvara våra (eller tredje parts) rättsliga anspråk. |
Tillhandahålla tjänster i digitala kanaler
Vi behandlar dina personuppgifter för att du ska kunna använda våra digitala tjänster (t ex vår webbplats).
För det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för marknadsföring i andra kanaler. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund |
Vårt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla våra digitala tjänster. Notera att nödvändiga cookies alltid är aktiva och kräver inget samtycke från dig. |
Mottagare av personuppgifter |
Systemleverantörer av ärendehanteringssystem, e-handelsplattform och CRM-system.
|
Lagringstid |
Dina personuppgifter bevaras under den tid som du använder den digitala tjänsten och för en tid om 24 månader därefter.
|
Information för dig som är medlem i vår kundklubb
Det ska löna sig att vara medlem hos oss. Som medlem kommer du därför att få ytterligare förmåner och erbjudanden från oss. Detta betyder att vi kommer anstränga oss extra mycket för att se till att dina förmåner och erbjudanden anpassas särskilt till dig.
Medlemskap
För att bli medlem i Friends of JOY behöver du registrera ett medlemskap. I samband med detta behöver vi behandla dina personuppgifter.
För det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för personalisering. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund |
Avtalet som vi har ingått med dig om medlemskap i vår kundklubb (medlemsvillkoren). Notera att nödvändiga cookies alltid är aktiva och kräver inget samtycke från dig. |
Mottagare av personuppgifter |
Systemleverantörer av ärendehanteringssystem, e-handelsplattform och CRM-system.
|
Lagringstid | Personuppgifterna sparas till dess att medlemskapet avslutas och för en tid om upp till 30 dagar därefter (kan ske manuellt på begäran av medlem eller automatiskt p.g.a. inaktivitet(1) under en period om 24 månader). |
(1) Med inaktivitet menas att du inte har gjort något köp under en period om 24 månader.
Administrering och erbjudande av medlemsförmåner
Vi vill att du som medlem ska få det där lilla extra. Vi kommer därför alltid göra vårt bästa för att ge dig medlemsförmåner, inklusive personliga erbjudanden, som vi tror att just du tycker om. För att kunna uppfylla detta behöver vi behandla dina personuppgifter.
För det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för personalisering. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
|
Laglig grund |
För vår användning av cookies för personalisering är vår lagliga grundsamtycke. Notera att nödvändiga cookies alltid är aktiva och kräver inget samtycke från dig. För övrig personuppgiftsbehandling stödjer vi oss på följande lagliga grund: Avtalet som vi har ingått med dig om medlemskap i vår kundklubb (medlemsvillkoren). |
Mottagare av personuppgifter | Systemleverantörer av ärendehanteringssystem, e-handelsplattform och CRM-system samt marknadsföringspartners |
Lagringstid |
Personuppgifterna sparas till dess att medlemskapet avslutas och för en tid om upp till 30 dagar därefter (kan ske manuellt på begäran av medlem eller automatiskt p.g.a. inaktivitet under en period om 24 månader).
|
Personlig upplevelse
Vi vill att du som medlem ska få det där lilla extra. Vi kommer därför alltid att göra vårt bästa för att anpassa innehållet på webbsidan utifrån vad vi tror att du tycker om. För att kunna ge anpassa webbsidan efter dig behöver vi behandla dina personuppgifter.
För det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för personalisering. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.
Exempel på behandlingar som utförs för ändamålet |
För detta ändamål utför vi analyser baserade på dina eller andra medlemmars uppgifter. Läs mer om detta i punkt 7. |
Laglig grund |
För vår användning av cookies för personalisering är vår lagliga grundsamtycke. För övrig personuppgiftsbehandling stödjer vi oss på följande lagliga grund: Avtalet som vi har ingått med dig om medlemskap Friends of JOY (medlemsvillkoren). |
Mottagare av personuppgifter |
Systemleverantörer av e-handelsplattform och CRM system.
|
Lagringstid |
Personuppgifterna sparas till dess att medlemskapet avslutas och för en tid om upp till 30 dagar därefter (kan ske manuellt på begäran av medlem eller automatiskt p.g.a. inaktivitet under en period om 24 månader).
|
Profilering
För vissa ändamål utför vi analyser och tar fram underlag baserat på våra kunders och medlemmars personuppgifter. Detta gör vi för ändamålen att kunna marknadsföra företaget och företagets produkter och tjänster och utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system eller lämna förmåner och erbjudanden till våra medlemmar och ge våra medlemmar en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster.
Analyserna och framtagandet av underlag kan antingen resultera i att vi segmenterar vår kunddatabas eller att vi analyserar specifikt hur du som kund eller medlem upplever vårt företag och våra tjänster och produkter (i detta fall skapar vi en kundprofil om dig).
Om vi endast segmenterar vår kunddatabas innebär detta att vi inte får någon större kundinsikt om just dig utan segmenteringar handlar om att vi ska kunna få bättre insikt i hur olika kundgrupper upplever våra tjänster och produkter. I dessa fall använder vi begränsade kunddata såsom köphistorik, ålder, kön och angivna preferenser. Så är fallet när vi utför analyser och tar fram underlag för att utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system och för delar av vår marknadsföring och ibland när vi lämnar förmåner och erbjudanden till medlemmar.
För annan marknadsföring och när vi lämnar förmåner och erbjudanden till våra medlemmar eller ger våra medlemmar en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster använder vi fler personuppgifter för att vi ska kunna anpassa vårt erbjudande till just dig. Vi vill ju såklart att du ska få ta del av de förmåner, erbjudanden, annonser och andra tips som är relevanta för just dig!
För att vi ska se till att du får ett relevant innehåll behöver vi utföra kundspecifika analyser som baseras på fler personuppgifter. Uppgifterna kan vara relaterade till hur du använder våra webbsidor och andra digitala kanaler (t.ex. vilka sidor och delar av sidor du besökt och vilka sökningar du gjort), din köp- och orderhistorik, ålder, bostadsort, angivna kundval (t.ex. om produkter/tjänster, branscher), språk- och andra tekniska inställningar, samt platsinformation från kundens mobila enheter (t.ex. mobiltelefon eller surfplatta) eller resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar. Vi kan också komplettera våra uppgifter med uppgifter från annan källa (t.ex. andra företag) för att få en så bra bild av dina intressen och preferenser som möjligt.
Vi har stor respekt för din integritet och vi vill inte behandla dina personuppgifter för kundspecifika analyser om du inte tycker att det känns bra. Men vi hoppas ändå att du tycker att våra förmåner, erbjudanden och det personliga innehåll som vi ger till dig är så pass bra att du låter oss fortsätta behandla dina personuppgifter för dessa ändamål.
Om du vill att vi slutar med kundspecifika analyser kan du alltid invända mot vår marknadsföring till dig som kund (inklusive våra kundspecifika analyser, dvs. profileringen). Som medlem har du när som helst rätt att gå ur vår kundklubb och vi kommer då att upphöra med våra specifika analyser om dig. Utövar du din invändningsrätt innebär det tyvärr att du kommer gå miste om dina personliga förmåner och erbjudanden och ditt personliga innehåll.
Hur vi lämnar ut dina uppgifter till andra företag
Ibland kommer vi att behöva lämna ut dina uppgifter till andra företag. Detta kan vara när vi anlitar andra företag för att hjälpa oss med våra IT-system eller lagring av personuppgifter (molntjänster). Dessa företag är personuppgiftsbiträden till oss och får bara lov att behandla dina personuppgifter enligt våra instruktioner.
Utöver detta kan vi också lämna ut dina personuppgifter till andra företag som kommer att vara självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter. Vi lämnar ut dina personuppgifter till följande företag som är självständigt personuppgiftsansvariga:
- Statliga myndigheter (polisen, Skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.
- Företag som ombesörjer allmänna varutransporter (logistikföretag och speditörer).
- Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
- Tjänsteleverantörer, t.ex. Google eller Facebook
Mer detaljerad information om kategorier av mottagare som får ta del av dina personuppgifter hittar du i tabellerna under punkterna 6 och 7.
Tredjelandsöverföringar
Ibland kan vi vara tvungna att överföra dina personuppgifter till länder utanför EU/EES. Detta kan vara när vi lämnar ut dina uppgifter till andra företag enligt punkt 8. Vi lämnar endast ut dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES om det finns tillräckliga garantier för att dina personuppgifter hanteras på ett bra sätt.
För att skydda dina personuppgifter när vi överför dem ingår vi därför avtal med mottagaren som innefattar EU-kommissionens standardavtalsklausuler. Du kan få en kopia på skyddsåtgärderna genom att kontakta oss.
Kom ihåg dina rättigheter!
När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Här följer en genomgång av vilka dessa rättigheter är, vad de innebär och hur du utövar dem.
Din rätt till tillgång | Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person. |
Din rätt till rättelse | Har vi inte dina senaste uppgifter eller behandlar vi felaktiga uppgifter om dig? Då kan du begära att dina personuppgifter rättas. Om du har ett användarkonto hos oss har du möjlighet att själv gå in på Mina sidor och uppdatera dina uppgifter och se din orderhistorik. |
Din rätt till radering och begränsning | Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas, t.ex. om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning. |
Din rätt att invända mot vår behandling (inklusive rätt att invända mot direktmarknadsföring och automatiserat beslutsfattande) |
Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig. Om du fortfarande vill ha utskick i vissa kanaler behöver du inte invända mot all typ av marknadsföring. I dessa fall kan du välja att endast få erbjudanden från oss i de kanaler som du själv väljer, t.ex. via e-post, men inte sms. Du har rätt att invända mot ett beslut som har fattats genom automatiserad behandling när detta har rättsliga följder eller i betydande grad påverkar dig på liknande sätt. Detta gäller inte om beslutet t.ex. är nödvändigt för ingående eller fullgörande av ett avtal med dig (såsom vid kreditansökningar). |
Din rätt att kunna återkalla ett lämnat samtycke | Har du lämnat samtycke till någon behandling som vi utför? I så fall har du rätt att när som helst återkalla detta. När du återkallar ditt samtycke kommer vi inte samla in nya uppgifter om dig för ändamålet som ditt samtycke avsåg, men vi har fortfarande rätt att behandla de uppgifter som vi samlat in om dig innan du återkallade ditt samtycke. Om det inte finns någon annan laglig grund som gör att vi behöver spara uppgifterna kommer vi att radera dem. |
Din rätt till dataportabilitet | För den behandling som vi utför baserat på vårt avtal med dig eller om du lämnat ditt samtycke till en viss behandling kan du begära att få de uppgifter som du har tillhandahållit överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering). |
Din rätt att kunna lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten | Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt har du också rätt att lämna in ditt klagomål till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten. |
Hur utövar jag mina rättigheter?
Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du når oss på kundtjanst@joyshop.se eller 010-551 55 40.